Malmö
In Stockholm was ik al van plan om niet veel in Zweden te gaan fietsen. Wat ik daar al bedacht had ga ik nu ook uitvoeren: zo snel mogelijk naar Malmö. Maar de mogelijkheden om met fiets per openbaar vervoer te reizen zijn beperkt, dus er moeten ook trajecten per fiets afgelegd worden. Ik heb nu een paar honderd kilometer in Zweden gefietst. Genoeg om me stellig voor te nemen hier een ander jaar terug te komen en veel meer te gaan fietsen.
In de gezellige B&B deel ik gisteravond keuken, bad- en huiskamer met een Zweedse verkoper van internet aansluitingen aan particulieren. Laat me even weten als je details wilt weten over de stand van zaken voor de Zweed als het om toegang tot het wereldwijde computer netwerk gaat. De internetverbinding is goed, dat is logisch, want mijn huisgenoot zou zijn werk niet goed gedaan hebben als het anders zou zijn. Het is een mooie avond en gelegenheid om een plan voor de komende 4 dagen te maken. De Zweed en ik zitten ‘s avonds in huiselijke setting allebei aan onze laptop in de woonkamer.
Het wordt nog 2 dagen fietsen, waarvan deze middag in de regen. Dan kan ik per trein naar Malmö. Eén nacht in Malmö en dan een dag op de veerboot naar Lübeck voor de oversteek naar Duitsland. Na nog een overnachting daar, ga ik in mijn favoriete fietsland dan weer verder fietsen. Fietsroutes zijn uitgezet en staan in de navigatie app, campings uitgezocht, hotel en ferry geboekt en verzoek voor een overnachting in Malmö bij verschillende warmshower adressen uitgezet. Ik ben tevreden, want ik vind het fijn om te weten waar ik aan toe ben.
Tegen het eind van de ochtend arriveer ik in Oskarshamn, een middelgrote stad. En daar gaat in een split second het hele plan weer op de schop! Ik zie dat de bussen die hier rijden aan de achterzijde van een rek zijn voorzien. Bij het station een bus, wachtend op het moment van vertrek waarop een bestemming staat die ik herken van de dienstregeling van de trein. Ik vraag de chauffeur of hij ook fietsen vervoert? Hij zegt ja, maar dan moeten de tassen er wel vanaf en hij kijkt erbij alsof ie denkt: “heb ik dat weer?”. Ik heb 4 minuten de tijd om de tassen eraf te halen en de chauffeur de gelegenheid te geven mijn fiets achterop de bus te knopen. Een paar uur later stap ik in Växjö uit de bus, het station in, koop een treinkaartje en zit een kwartier later in de trein voor de 3 uur durende treinreis naar Malmö. In die 5 uur heb ik vanuit bus en trein genoten van het mooie landschap, de regenbuien zien overtrekken en alles weer omgeboekt, geannuleerd en opnieuw geboekt. Ik vind het nu eenmaal fijn om te weten waar ik aan toe ben.
Hoort deze niet thuis op je bucket-list hoofdsteden van Europa per fiets ?
Waar bemoei ik mij mee ?! Goede (thuis) reis !!
Grappig hoe ze fietsen achterop de bussen vervoeren ik heb het eerder gezien, waarschijnlijk ook in zweden.
Geniet van Duitsland 😀