Muppets

30 mei 2023 - Augustów, Polen

De Muppetshow. Guillaume heeft geen flauw idee, maar de meeste van de lezers deze zullen het kennen. Statler en Waldorf, die zure, chagrijnige oude mannetjes op het balkon, daar ga ik het zo nog over hebben. Ik kom er ook nog op terug waarom ik het met Gi over hen heb.

We hadden elkaars’ plannen voor vandaag gisteravond al besproken. Dokus en Mathilde blijven een dag op de camping. We zijn in een prachtig natuurgebied en Dokus is een vogelaar. Hij kan zo gepassioneerd reageren als hij een bijzondere vogel denkt te spotten of te horen, dat ik er ook enthousiast van word. Maar ik houd mijn mond, straks wijs ik hem vol vuur op een huismus ofzo.

Guillaume en ik fietsen vandaag gezamenlijk naar mijn, voor een habbekrats, geboekte vakantiewoning en vandaar zal hij verder gaan Augustów. Mijn routeplanner brengt ons, over een karrespoor, steeds verder van de bewoonde wereld naar mijn vermeende onderkomen. Ik krijg een melding dat ik mijn bestemming bereikt heb bij een, laten we zeggen, wat gedateerd huis. We worden hier op gewacht door… Statler of Waldorf natuurlijk, mijn gastheer voor vanavond neem ik aan. Hij begint in het Pools een heel verhaal af te steken. Ik versta geen Pools, maar door het ontbreken van tanden in zijn mond is het waarschijnlijk ook niet verstaanbaar. We antwoorden met handen en voeten dat ik de gast ben en dat Guillaume zo vertrekt. Voegen voor de duidelijkheid de daad bij het woord en nemen afscheid. Wij, en ook de Belgen, zijn allen op weg naar Helsinki, dus wie weet kruisen onze paden zich nog ergens. Statler, of Waldorf natuurlijk heeft zich intussen ook bij ons gevoegd en ik ben vanaf nu overgeleverd aan de twee. Tevergeefs probeer ik met mijn telefoon iets te bereiken, tot ik op het idee kom om het van Booking gekregen adres te laten zien. Flink vergroot op mijn scherm. Als één van beiden al kan lezen, dan zal dat in elk geval niet zo makkelijk meer gaan. Gedrieën strompelen we met respectievelijk wandelstok en fiets aan de hand naar het karrespoor. En ik krijg omstandig de instructies om rechtdoor en daarna rechtsaf te gaan. Mensen die wat hardhorend zijn hebben ook de neiging om hardsprekend te zijn. Guillaume hoort dat op afstand, had er toch al niet zo’n vertrouwen in en komt weer terug. We vertrekken samen naar de volgende boerderij die ons gewezen is. Ook hier treffen we iemand die waarschijnlijk nog nooit een mobiele telefoon gezien heeft, geen weet heeft van het world wide web, laat staan bekend is met Booking.com. Ik ben er klaar mee, meld Guillaume dat ik verder met hem mee fiets naar Augustów; dat is een grote plaats en daar dan wel een onderkomen zoek.

Bij een verlate lunch boek ik een appartement in Augustów. Guillaume informeert naar mijn plannen voor morgen. Ik blijf misschien een dagje in Augustów voor de was en andere huishoudelijke zaken. Hij wil met min of meer hetzelfde doel daarvoor morgen naar Suwałki, een grotere plaats, en stelt voor dat we dan nog een dag samen fietsen. Ook goed, doe ik daar mijn was. Mijn voorstel om dan ook het appartement vanavond in Augustów te delen wijst hij resoluut van de hand. Hij is gewend om te kamperen, de camping van gisteren was al een hele uitspatting, in Suwałki heeft hij morgen een WarmShower adres; straks wil hij helemaal niet meer terug naar kamperen in het wild, teveel gewend aan de luxe. Ik verklaar hem voor gek en houd hem voor dat ik een appartement heb met 2 slaapkamers, een douche, een keuken, WiFi en zoals later blijkt, ook nog een wasmachine. Ik ben hem ook dankbaar voor zijn zorgzaamheid door om te keren toen hij het niet vertrouwde. Ik neem een lichte twijfel waar en dan bevind hij zich dus op een hellend vlak. Een klein, vriendelijk duwtje en hij is om.

Bij aankomst verdelen we de taken. Gauillaume zal eten koken en daarvoor de boodschappen doen. Ik zal de was in de wasmachine stoppen.

1. Elly:
    30 mei 2023
    Geweldig Elma om zo onverwacht een fietsvriend te treffen die zich bezorgd toont. Weer een veilige plek is wel wat waard, geniet ervan.
  2. Ria van Stoltz:
    30 mei 2023
    Wat een gezelligheid. En altijd fijn als er voor je gekookt wordt.
  3. Robert:
    30 mei 2023
    Elma, wat een mooi verhaal weer en wat een belevenis daar in Polen. Geweldig om te lezen
  4. Pauline:
    Leuk Elma. Gezellig zo wat aanspraak en je avonturen te delen. Veel plezier
  5. Willy Steevels:
    30 mei 2023
    Wat gezellig zo even wat aanspraak! Prachtige foto’s weer!
  6. Marja Gemser:
    31 mei 2023
    Toch wel fijn zo'n galante ridder ter fiets!
  7. Mieke Hermans:
    1 juni 2023
    Hoi Elma, wat een mooi verhaal weer!
    En ben je er nog achtergekomen hoe het met die onvindbare vakantiewoning zat die je voor een habbekrats had geboekt?