Riga

19 juni 2023 - Riga, Letland

Hoofdstad 4 van mijn lijstje bereikt: Riga.

De afgelopen nacht was, camping technisch gezien, wel de zwaarste beproeving tot nu toe.

Nadat ik de tassen van mijn fiets had gehaald ben ik even weg gelopen en zag bij terugkomst dat al mijn tassen ijverig beklommen werden door hele kolonnes mieren. Ik heb ze gelukkig wel uit mijn tassen weten te houden en op een enkeling na ook buiten mijn binnententje. Het enige stromende water wat mij ter beschikking stond kwam uit de douche. Tanden poetsen en afwassen zonder zelf onder de douche te staan is tamelijk lastig.

Sinds een paar dagen is het hier nu ook boven de 25 graden. Zowel gisteren als vandaag heb ik de zon nauwelijks gezien, maar er hangt wel onweer in de lucht. Ik heb even wat regendruppels horen vallen vannacht, maar een onweersbui is uitgebleven. Maar de dreiging is blijkbaar nog niet geweken. Vanmorgen ontbijt ik aan de waterkant. Klinkt idyllisch en ziet er op de foto ook zo uit. Sinds Covid weten we waarin het echte gevaar schuilgaat. Toch ontbijt ik liever in een ruimte vol net ontwaakte proestende hotelgasten dan in een wolk van onweersvliegjes. Zichtbare beestjes versus onzichtbare beestjes, zoiets denk.

Is het heel erg dat ik weer even helemaal klaar ben met kamperen en nu weer in mijn comfortzone ben gestapt. Ik heb een appartement in de oude binnenstad.

De afgelopen paar dagen heb ik op één lange doorgaande weg gefietst, hoewel deze af en toe van nummer veranderde. Het zijn provinciale wegen die ook als nationale fietsroutes zijn aangegeven. Daarmee is ook alles gezegd, want ik zie hooguit af en toe iemand met een boodschappentasje bij een supermarkt wegrijden. Ik denk niet dat die dan lange-afstandsroute 7 aan het volgen is. Vooral vandaag, steeds dichter bij Riga, is het rijden op die weg niet echt prettig, maar het gaat wel vlug. Ik heb toch langere afstanden gefietst dan van te voren bedacht en had verwacht ergens nog een rustdag te zullen nemen, maar geen locatie daar leuk genoeg voor gevonden. Vandaar dat ik nu al in Riga ben aangekomen in plaats van woensdag.

Net als bij het bereiken van de eerdere hoofdsteden op mijn route ga ik ook hier bedenken of ik verder wil en zo ja, hoe ik verder wil fietsen. Ik weet nog niet hoe lang ik over dit besluit ga doen. Zodra ik Riga verlaat, op welke manier dan ook, meld ik mij weer.

1. Ellen Schotanus:
    19 juni 2023
    Hoi Elma, De foto's zien er niet saai uit. Volgens mij zou je in ieder geval naar Helsinki. Zonde om dan nu te stoppen. Je bent al zo ver. Ik zou het wel weten. St. Petersburg zou ik nu maar niet doen. Het is wel heel erg jammer dat dat nu niet kan. Heel veel plezier bij het vervolg!
    Groetjes
  2. Marion:
    19 juni 2023
    En alweer een mijlpaal bereikt! Ik kan me voorstellen dat het kamperen je soms zo tegen gaat staan. Hopelijk geniet je van deze hoofdstad en kun je het goed gebruiken als rustpunt
  3. Astrid Teeuwen:
    19 juni 2023
    Nummer 4 check ook bereikt, goed van je hoor Elma en wat blijft het leuk om je verhalen te lezen (ook al stuur ik niet altijd een reactie, weet dat ik ervan geniet)!!! Succes met je beslissing.
  4. Anja:
    19 juni 2023
    Lekker overnachten in een appartement met water uit een douche en een kraan. Vast een keukentje erbij. Eerst maar even Riga verkennen en een beetje aan
    " rommelen". Daarna maar eens rustig bedenken wat je wil.
  5. Ria van Stoltz:
    Wat ben je al ver ! No 4 Geniet van Riga want daar kom je niet 1, 2, 3 👍
  6. Tanja en Kees Ootes:
    19 juni 2023
    Lieve Elma, een absolute aanrader is om vanuit Riga naar het westen te fietsen. Er ligt een mooi fietspad en het nationale park daar is echt adembenemend mooi! Ik weet even zo gsuw niet hoe het heet, maar google het en je vind het. Kamperen hebben we daar wel gedaan, maar was ook niet om over naar huis te schrijven. Wel veel mooie bijna scandinavische houten villas.
  7. Carolien:
    19 juni 2023
    Die kan je weer bijschrijven Elma!
    Fantastisch. En aangezien je een enorme doorzetter bent, schat ik zo maar in dat Riga niet je laatste hoofdstad van deze reis is.
    Maar geniet eerst maar van deze vast mooie stad.
  8. Hanneke Snel:
    20 juni 2023
    Geniet van Riga. Begrijp dat je het kamperen even zat kan zijn. Als het lukt zoek je toch lekker comfortabele accomodaties uit om te overnachten. Mijn zegen heb je 😉
  9. Jeanette Mey:
    20 juni 2023
    First Tallinn, then Helsinki!! Friends of mine are just going up north to Denmark and Sweden. You will probably cross paths. Would be so cool, if you meet
  10. Bernard:
    20 juni 2023
    Elma, ik heb je verhalen opgespaard en een aantal achter elkaar gelezen. Wat kan jij heerlijk schrijven. Als lezer neem je ons helemaal mee in jouw wereld met mooie foto's. De wereld van ontberingen en verwonderingen en de prachtige mensen die je ontmoet.

Geniet van Riga en ben benieuwd waar je ons hierna naar toe brengt ;-)
  11. Jantine Stuive:
    20 juni 2023
    Elma je hebt helemaal gelijk…wel jezelf verwennen na deze inspanningen!
  12. Margreet T:
    20 juni 2023
    Eerst even lekker uitrusten Elma!
    Dan zie je dingen soms weer in een ander (misschien wel het juiste) perspectief.
    Geniet van Riga; weer een mijlpaal!
  13. Marja Gemser:
    20 juni 2023
    Vliegen, mieren en weinig water, nou ik begrijp heel goed dat je even moet bijkomen.
    Even niet kamperen en genieten van Riga.
  14. Pauline:
    20 juni 2023
    Succes met besluit nemen. 4 steden in de pocket. Topper!
  15. Mia:
    21 juni 2023
    Hoi Elma, gefeliciteerd met je 4e stad.
    En ook al vind ik kamperen het leukste wat er is ik snap jou wel 😀