Archipelago deel 1

5 juli 2023 - Kökar, Finland

Het eerste deel van de dag passeer ik al een aantal eilanden, maar dat valt alleen maar op als ik een brug over fiets of een kleine oversteek met een veerboot maak. Het is voor wat betreft het fietsen nog niet zoveel anders dan eerdere dagen. Ook de wind is nog steeds een vervelende spelbreker. Ik kom al wel veel meer fietsers tegen. Begin van de middag kom ik op Korpo. Aan de andere kant van het eiland vertrekt een veerboot die een oversteek van 2,5 uur maakt naar Kökar. Omdat ik via de eilanden wil oversteken naar Zweden kan dat niet anders. Als ik andere veerboten neem kom ik uiteindelijk weer terug in Finland.

Via internet en de informatie brochure kom ik er niet goed uit op welke tijden die veerboot vertrekt vanaf Korpo. Namen zijn hier heel ingewikkeld. Alles staat in 2 talen aangegeven, Fins en Zweeds. Als dat allebei abracadabra voor je is dan kan dat nogal verwarrend zijn. Op de ene website of (online) kaart bijvoorbeeld staat Turku en op de andere Åbo. Dat is dus gewoon dezelfde stad. Vanaf Korpo vertrekken veerboten naar 3 verschillende bestemmingen. Ik ben in de souvenirshop gaan vragen welke ik moet hebben als ik naar Kökar wil. Dan moet ik bij de rij aansluiten waar het bord de bestemming Långnäs aangeeft. Ik bedoel maar. Ik had al gezien dat Korpo een heel leuk eiland is en dat het dus helemaal niet zo erg zou zijn als ik hier een nacht moet blijven. Maar ik heb geluk. Ik kom om 15.00 uur bij de veerboot aan. Die gaat vandaag 1x, namelijk om 15.30 uur.

Het is leuk om al die eilandjes vanaf de boot aan je voorbij te zien trekken, maar ik krijg het ook koud na het fietsen, ga even binnen zitten, word rozig en dan is het ineens half 6.

De camping is maar een paar kilometer vanaf de haven, maar het is toch al laat voor mijn tentje staat. Die volgorde van fietsen, paar uur op de boot en daar in slaap vallen, dan weer fietsen, tent opzetten en huis inrichten is niet fijn. Het is intussen heel zonnig weer geworden. Het eetcafé van de camping biedt een heerlijk zalmmenu en vanaf het terras een prachtig zicht op de haven. Het instant noodle menu met (gedroogde snippertjes) groente en kruiden blijft nog even in de tas. Het is tenslotte vakantie. Het is hier gezellig, het camping personeel aardig en enthousiast over het eiland; ik heb al heel wat fietsers en wandelaars die hier ook beland zijn gesproken, maar nog lang niet allemaal. Er is een sauna aan het strandje. Ik blijf hier nog maar een dagje hangen.

1. Mieke Hermans:
    5 juli 2023
    Hoi Elma, tja Turku = Åbo daar had ik je wel even op kunnen voorbereiden 😅 En het lijkt ook gewoon helemaal niet op elkaar.
    Wel mooi trouwens om tussen die eilanden te varen met de veerboot, soms heel dichtbij. Mooie foto’s ook weer. Groot gelijk als je nog even een dagje blijft hangen, zeker als het gezellig is! Geniet ervan!
  2. Jan Bos:
    Gaaf Elma, eilandjeshoppen. Enjoy en nog lang niet thuis 😎
  3. Nel Bonnema:
    6 juli 2023
    Veel plezier op deze mooie eilandjes!
  4. Agnes:
    Goedemorgen Elma
    Als ik je verhaal lees, krijg ik een vakantie gevoel en het klinkt als muziek in mijn oren. De gezelligheid, vriendelijke mensen, het heerlijke eten en de mede fietsers 🚴🏻‍♂️, ………. Toplocatie lijkt mij. Ik zou zeker nog even blijven daar en genieten van wat het eiland te bieden heeft. Zo vaak kom je er niet, dus een dagje meer of minder 🤭
    De foto’s zijn mooi. Is weer een totaal ander landschap dan de Baltische Staten
    Mooi om die verschillen te zien.
    Finland lijkt me echt prachtig om te fietsen.
    Geniet van de eilanden 🤗
  5. Mia:
    7 juli 2023
    Hoi Elma
    Wat klinkt het leuk daar!
    Heel veel plezier 😁