Axel

4 mei 2023 - Lemgo, Duitsland

Ik had een appartement boven een advocatenkantoor afgelopen nacht. Een keuken tot mijn beschikking en een supermarkt aan de overkant; heb gisteravond zelf gekookt. Mijn fiets sliep binnen, maar moest wel om 8.00 uur uit het kantoor van de advocaten verdwenen zijn.

Vroeg op pad dus vanmorgen. Het is wat minder zonnig, maar het belooft warmer te worden vandaag. Weer wat meer hoogtemeters dan gisteren. Op het hoogste punt van die dag staat een uitkijktoren. Ik wil toch graag weten hoe het er daarboven uitziet. Niet het klimmen met de fiets, maar dit wordt de grootste uitdaging van de dag, want ik heb hoogtevrees. Bovenin maak ik snel een paar foto’s en zorg dat ik weer gauw beneden ben. Met beide benen veilig op de grond bekijk ik dan wel het uitzicht. Bij die toren ontmoet ik 2 mannen die in 8 dagetappes de 156 kilometer lange Hermanssweg lopen. Een wandelroute die over de kam van het Teutoburgerwald door 2 natuurparken loopt. Eén van beide is erg geïnteresseerd in mijn fiets (met name de riem en versnellingsnaaf); niet lang geleden fietste hij van Barcelona naar huis in Duitsland. Er viel dus het één en ander te bespreken.

Vanavond ben ik te gast bij Axel in Lemgo, via het WarmShowers netwerk. Bij aankomst begroet hij mij, weliswaar met een zwaar Duits accent, maar in het Nederlands. Hij heeft als matroos op Nederlandse zeilschepen gewerkt en zo wat Nederlands geleerd. Er moeten wat keuzes gemaakt worden. Allereerst; waar slaap ik? Hij is zijn hele huis aan het renoveren en heeft net die week een logeerkamer afgemaakt; ik kan daar de eerste gast zijn. Het alternatief is kamperen; daarvoor moeten we een kilometer of 4 verderop zijn waar hij een perceel bosgrond heeft. Daar kamperen is in het wild, aan het water, totaal afgezonderd. Aan zijn enthousiasme merk ik dat het echt wel bijzonder is. Het klinkt heel avontuurlijk en ik vind het een lastige keuze. Maar alleen in een tentje, helemaal afgezonderd? Is dat goed voor mijn nachtrust? Het wordt toch de primeur in de logeerkamer. Axel heeft geen tijd gehad om inkopen te doen voor het eten, waarvoor hij zich verontschuldigt om de één of andere reden. We besluiten om samen de hond uit te laten en dan een pizza te halen. Het is een prachtige avond, er is live muziek op het stadsplein en we belanden op een terras om te eten. Vanmorgen niet bedacht dat mijn dag zo leuk zou eindigen.

Ik realiseerde mij dat ik voor het eerst in Duitsland ben op 4 mei. We hebben het even over de betekenis van deze dag in Nederland en zorgen dat we op tijd terug zijn, zodat ik de herdenking om 20.00 uur op mijn laptop kan volgen. Ergens vind ik het bijzonder om dat hier, op deze manier te beleven.

1. Jolanda Paardekooper:
    4 mei 2023
    Wat superleuk Elma, niet weten waar je 's avonds eindigt. En zo te lezen heel gezellig.
    Slaap lekker!
  2. Pauline:
    Hoi Elma,
    Dat lijkt me idd bijzonder. Ik kan deze foto's niet zien maar dat kan natuurlijk ook aan mijn mobiel liggen. Goede nacht alvast in de logeerkamer. Doeg
  3. Elly:
    4 mei 2023
    Klinkt weer goed Elma, fijn zulke slaapplekjes. De foto’s kun je inderdaad niet zien.
  4. Michel Tode:
    Hoi Elma,
    4 mei in Duitsland, eigenlijk nooit over nagedacht maar ik het bijzondere gevoel daarbij voorstellen. Hier vandaag de 24 graden op de thermometer gezien en ik hoop dat jij er ook een beetje van mee heb kunnen krijgen. Morgen worden we mogelijk weer afgestraft met regen maar vandaag hebben we van de eerste zomerdag mogen genieten.
    De foto's lijken zoals Pauline aangeeft inderdaad niet te werken. Ik kijk alvast uit naar de foto's van morgen. Voor nu fijne avond of als het een vroege nacht wordt alvast welterusten of slaap ze.
  5. Willy Steevels:
    4 mei 2023
    Avontuurlijk allemaal. Goede keuze om de primeur in de logeerkamer te hebben ipv alleen in het bos. Welterusten!
  6. Betty van Maris:
    4 mei 2023
    Hi Elma, 4 mei .....ik stond naast je broer Jaco en schoonzus bij de heuvel met het herdenkingsmonument in NV (overigens zonder elkaar gesproken te hebben). Wel dacht ik meteen aan jou, Elma, waar was je op dat moment, 20 uur, en zou je ook na de 2 min stilte het Wilhelmus zingen in Duitsland ?
    Stilstaan bij "het mogen leven in vrijheid " kent geen grenzen, althans niet in Europa.
    Ik geniet elke avond vóór het slapen gaan van jouw dagverslag ('nog even een Elma-tje doen' 😊) en wens je een voorspoedige voortzetting van je reis met de juiste keuzes ( die van vandaag was er zeker één !)
  7. Jeroen:
    5 mei 2023
    Mooi verhaal weer Elma 😀.
    Dat van die hoogtevrees snap ik helemaal 🙄
  8. Ottoliene:
    5 mei 2023
    Lees je verhaal bij en realiseer me dat ik een dag te vroeg was met dodenherdenking 🫣. Mooie dag en 2 minuutjes stilte . Succes met de volgende etappe…
  9. Mia:
    Hoi Elma,
    Wat een leuk verslag weer, je durft al wat de meeste van ons zal nooit zal durven doen met je reis maar een toren klimmen vind je heel spannend 😀 ha ha.
    Ik heb de warm showers even gegoogled wist niet wat het was, wat een leuk netwerk om te hebben!
    Ook fijn om ervaringen en routes te delen.
    Hopelijk blijft het nog droog voor jou vandaag
    Groetjes, Mia
  10. Agnes:
    5 mei 2023
    Hihi,… slapen in een advocatenkantoor, het moet toch niet gekker worden. Tja en dan is de vraag…….. wat heb je gekookt? Weken later ruiken ze het nog in dat kantoor 😂 Ze zullen blij zijn met je actie🤭 Ach en misschien valt het wel mee, waren het gewoon sperzieboontjes.
    Dapper dat je de uitkijktoren toch op bent gegaan. De nieuwsgierigheid wint het dan toch van de angst.
    Oooohhhhh, gelukkig heb je niet gekozen voor een avontuurlijke overnachting alleen in het bos. Volgens mij had je gèèn oog dicht gedaan. Bij elk geluidje zit je dan rechtop.
    De primeur in de logeerkamer is denk ik wat beter voor je nachtrust.
    Wat een vreemde gewaarwording dat je de 4 mei herdenking in Duitsland 🇩🇪 hebt gehad.
    Bijzonder
    Ik heb weer heerlijk zitten lezen in mijn koffiepauze. Wie weet waar je nu fietst?
    Fijne dag vandaag
  11. Marieke:
    5 mei 2023
    Hi Elma, wat een gezellig verhaal...ik zou er bijna aan gaan denken ook te gaan fietsen... maar ik denk dat ik niet heel ver zou komen, haha, dus ik hou het bij jouw avonturen volgen 😁. Goede reis en tot je volgende verhaal.
  12. Jantine Stuive:
    5 mei 2023
    Meteen alweer heel avontuurlijk die dagen van jou en….een blauwe lucht. Lekker hoor!
  13. Dulce Xavier:
    5 mei 2023
    Fijne reis Elma, ben zelf op vakantie ( lees dus een dag later🙃😃).
    Groetjes,
    Dulce
  14. Marian Verschuren:
    18 mei 2023
    Héérlijk Elma. Ik kan zo met je meevoelen dat je in de ochtend nog totaal niet weet wat de dag in petto zal hebben en hoe leuk die kan eindigen. "Als je alléén reist, ben je nooit alléén". Geniet en ik geniet van je verhalen mee. Dank je wel daarvoor.