Boekenwijsheid

27 mei 2023 - Ostrów Mazowiecka, Polen

Ik zit vanmorgen niet zo lekker op de fiets. Het zou kunnen komen omdat ik me niet heel prettig voelde in het appartement bij de manege. Ik heb geen last van de paarden gehad en volgens mij hebben de paarden ook geen last van mij gehad, maar het was er gewoon niet echt fijn. Of het komt door mijn staat van zijn, die buien komen en gaan zonder enige aanleiding en aankondiging. Of ik heb gewoon heimwee.

Voor de koffiepauze vind ik niet echt een geschikte plek; het wordt een boomstronk een stukje van de weg af het bos in. De telefoon blijft in de houder! Daar is een reden voor. Simyo laat mij, na iedere aankoop van extra MB’s, onvermoeibaar weten dat ik bijna door mijn data heen ben en dat de maand nog lang niet om is. Ik word al steeds handiger in het achterhalen van de datavreters die ik gebruik en hoe ik die kan tackelen. Zo zit ik dus op mijn stronk met croissant in de ene en koffie in de andere hand een half uur lang alleen maar voor mij uit te staren. De zon, vogelgezang, boslucht en verder niets! Het helpt. Ik knap er lekker van op.

De fietstocht van vandaag bevat het hele spectrum van “helm-op-en-pas-op: levensgevaar-lampje-aan” provinciale weg tot “stap-maar-af-want-fietsen-wordt-hier-niks” zandpaden. In een omgeving wat grotendeels bestaat uit gehuchten van hooguit 10 huizen, wordt de afstand niet meer alleen door mij, maar ook door aan- en vooral afwezigheid van hotels bepaald. Na een behoorlijk lange afstand is het lekker om hier gewoon in het hotel te kunnen eten. Ik kook overigens best vaak zelf. Vanavond houd ik dus wel weer wat tijd over om te lezen.

Dat van die 3 boeken die ik lees heeft wat reacties teweeg gebracht. Zal dat toelichten. Het eerste boek wat ik lees is “De meeste mensen deugen”. Oh, de ironie! Hoewel ik de laatste zal zijn die beweert dat Polen niet deugen; ze zijn alleen niet aardig. Als ik genoeg heb van de opsommingen van feiten en statistische gegevens in dat boek, wil ik nog weleens overschakelen naar: “Help, ik heb een puber”. Niet vreemd dat de uiteenzetting van Kluun van de gevolgen van een wispelturig (puber)brein mij juist nu aanspreekt. De vermakelijke wijze waarop hij dat doet brengt een haast nostalgische heimwee teweeg naar de tijd dat ik zelf pubers had. Dan wel met de kennis van nu; namelijk dat het goed kan komen. Toch? Dan heb ik nog een boek om lekker te lezen. Esther Verhoef is uit en ik ga nu beginnen aan Hendrik Groen in Benidorm. Zo kunnen, met mezelf erbij, op één dag zomaar heel wat fasen van het leven passeren. Op de periode tussen mijzelf en die van de bejaarde Hendrik, de fase van het Zwitserleven gevoel zeg maar, heb ik een voorschot genomen door er met de fiets voor langere tijd tussenuit te knijpen.

Morgen worden route en bestemming nog even gedirigeerd door Booking.com. Daarna zie ik veel campings op mijn route. Dat belooft een mooie omgeving en wie weet een camping die werkelijk bestaat en ook nog eens in trek is bij andere vakantiegangers.

1. Astrid Teeuwen:
    27 mei 2023
    Mooie foto's weer Elma, vooral die van (g)een fietspad 🤣😂. Veel plezier weer de komende dagen met de campings in het vooruitzicht.
  2. Mia:
    27 mei 2023
    Hoi Elma,
    Jammer dat je dag niet zo fijn liep misschien door de slaapplek (wie weet misschien een beetje allergisch voor paatden?)
    Ben benieuwd of je meer geluk heb met de campings de komende dagen.
    Ik ga ook de meeste mensen deugen lezen, klinkt wel de moiete waard.
    Oh ja, en ik ga ook jouw boek kopen als je het geschreven heb want die komt zeker!
    Groetjes weer, Mia
  3. Judith:
    28 mei 2023
    🎉🎉🎉🎉gefeliciteerd met verjaardag. Mooie zonnige windje mee en hopelijk een zorgeloze blijde dag gewenst. Niet te veel piekeren , pluk de dag en geniet vooral van alle mooie en bijzondere momenten 😘
  4. Angeline:
    28 mei 2023
    Jaaaa 28 mei!! Van harte gefeliciteerd Elma, met deze bijzondere verjaardag! Ik wens je een hele goede dag toe, vol met mooie ontmoetingen en gebeurtenissen. Dat wens ik niet alleen voor deze dag jou toe, maar voor de rest van dit nieuwe levensjaar😘🍀🎉
  5. Ria van Stoltz:
    28 mei 2023
    Vandaag niet alleen de onmisbare koffie maar vandaag koffie met gebak. Gefeliciteerd en ik hoop een mooie fietsdag vandaag.
  6. Marjon:
    28 mei 2023
    Er is een verjaardagslied wat ik eigenlijk nooit zing. Lang zal ze leven...etc. absurde tekst. Maar ik zing voor jou liever tweeëneenhalf violen en een trommel en een fluit want Elma die is jarig en de vlaggen hangen uit. Tsjing tsjing tsjing boem boem boem want elma die is jarig en krijgt een zoen.
    Althans dat is mijn versie.
    misschien is het toch wat anders.
    In ieder geval wens ik je zoveel goeds toe Elma mooie dagen blije dagen, dagen van wat doe ik hier en dagen van plezier. Thats life denk ik.
    🥂 Proost op jouw dag!
  7. Anja:
    28 mei 2023
    Ha Elma nog gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet vandaag van je fietstocht met wat het je ook brengen gaat
  8. Jantine Stuive:
    28 mei 2023
    Fijne verjaardag lieve vriendin bij terugkeer gaan we weer lekker eten samen. Verheug mij al op onze mooie gesprekken.
  9. Pauline:
    28 mei 2023
    Lieve Elma, gefeliciteerd. Wens je veel mooie dagen met hele fijne campings en weer mooie ontmoetingen. Liefs
  10. Mia:
    Gefeliciteerd Elma 🥳🥳🥳
  11. Agnes:
    29 mei 2023
    Hieperdepiep……hoera
  12. Marian Verschuren:
    30 mei 2023
    Op weg naar mooie campings!