Jarig

28 mei 2023 - Witkowo, Polen

Vanmorgen kan ik in het hotel ontbijten. Het is zondag en op een enkele supermarkt na is hier dan alles gesloten. Ik moest maar eens goed ontbijten en sluit af met koffie en gebak. Ik ben tenslotte jarig vandaag. Het is gebak van het soort “de zonde niet waard”, maar er worden hier, uit nood geboren, wel meer van mijn culinaire regels geschonden. Om misverstanden te voorkomen: met het eten is hier in Polen, zowel in supermarkt als in restaurants, helemaal niets mis; gezond, lekker, en spotgoedkoop. Daar moet ik toch iets over kwijt. Na al heel wat keren veel te jonge kaas op mijn broodje gehad te hebben zie ik in de Lidl eens een stukje Old Amsterdam te koop. Precies genoeg voor mijn 2 broodjes en nog wat extra. Tja, en wat ik ken is toch het meest aantrekkelijk; daarbij het gemak om de vertaalapp niet nodig te hebben om te weten wat het is. Ook de Old Amsterdam is hier heel goedkoop. Huh? Waar gaat dat in de handelsketen in Nederland dan mis?

De route van vandaag wordt nogal saai heb ik al op de kaart gezien. De eerste 30 kilometer fiets ik op een parallelweg langs de snelweg. Bijzonder dat ik juist hier, voor het eerst deze reis, 2 reeën spot die vanuit de berm voor mij de weg oversteken. Koffiepauze vandaag bij de McDonalds.

Omdat ik niets heb om mee te lunchen vandaag nog maar een tweede koffiepauze, dit keer met biscuit. Vanwege de goede ervaring van gisteren en omdat de mogelijkheid zich voordoet zoek ik weer een boomstronk in een bos op. Maar hoe doe je dat? Even helemaal in het moment zijn en hoe houd ik die naar binnen gerichte concentratie vast als er van alles om mijn hoofd zoemt en het ene na het andere insect zich komt laven aan één van mijn ontblote benen of armen? Ik beluister zo af en toe op de fiets een podcast. Vanavond maar eens op zoek naar een aflevering “mindfulness in weerwil van de natuur” ofzo, bestaat dat?

Het is vandaag een prachtige, zonnige dag. Ik had koffie met taart. Werd vanmorgen al per (facetime)telefoon gefeliciteerd, ontving de hele dag door felicitaties per WhatsApp en via mijn reisblog en ben per video toegezongen. Dank allemaal daarvoor. Ik was vandaag echt wel jarig!

1. Elsa Brouwer:
    Gefeliciteerd!!
  2. Mirjam:
    28 mei 2023
    Van harte dan Elma.Hiep hiep hoera!!
    Jammer dat het geen gebak was dat de zonde waard is maar helaas.Thuis nog maar eens over doen.
  3. Betty van Maris:
    28 mei 2023
    Happy Birthday !!! Nog vele gezonde en sportieve jaren, waarin al je dromen gerealiseerd mogen worden 🍀🍾🥂 🥳
  4. Mabel Buikema:
    Gefeliciteerd Elma!!!
  5. Jose Strengers:
    28 mei 2023
    Gefeliciteerd Elma en wat ben jij een topper.Ga zo door petje af hoor
  6. Jantine Stuive:
    Tip!? Old Amsterdam uit Polen importeren 🙈
  7. Karin Bakker:
    28 mei 2023
    Hoi Elma, van harte gefeliciteerd met je verjaardag namens Ben en mij. We zitten gezellig samen op de camping in Castricum jouw reisverslagen te lezen. We genieten ervan.
    Liefs van ons.
  8. Susan:
    28 mei 2023
    Van harte Elma. Morgen weer een dagje ouder dat mag je van mij vieren met taart die dan dus wel de moeite waard is.
  9. Marjoke:
    28 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd Elma, het is weer eens iets anders om jarig te zijn in Polen. Gebak in Nederland dan maar overdoen. Hoop dat je toch een fijne (verjaar)dag hebt gehad. Blijf genieten.
  10. Arnold Boot:
    28 mei 2023
    Gefeliciteerd Elma met je verjaardag. Geniet van je verhalen.
  11. Klasien Vaalburg:
    Belated Happy Birthday.
  12. Els:
    Gefeliciteerd!
  13. Mieke de Korte:
    28 mei 2023
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Erg mooi om al je verhalen te lezen.
  14. Laura de Jong:
    28 mei 2023
    hartelijk gelukgewenst Elma, net als vorig jaar kunnen we elkaar niet aan de IJweg ontmoeten en een taartje eten. In gedachten bij je, ik hoop dat je in de komende weken datgene gaat beleven waar je zo naar hebt uitgekeken. Fietsend door mooie streken en dat je aardige mensen mag ontmoeten. Met een groet van Laura vanuit een zonnig groeizaam Nederland, soms opeens koud door de harde N.O. Wind
  15. Bert Koeze:
    28 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd! Ook zulk lekker weer daar? Beetje oude kaas. Wijntje erbij vamavond. Het goede leven!
  16. Astrid Teeuwen:
    28 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd Elma!
  17. Jolanda Paardekooper:
    Happy b dayyyyy!!
  18. Elly:
    28 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Elma! Een mooi nieuw levensjaar toegewenst🥳🎶🎈💐
  19. Humphrey:
    28 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd Elma!
  20. John en caroline:
    Gefeliciteerd Elma!
    We genieten weer volop van je mooie verhalen 😃
  21. Conny:
    29 mei 2023
    Alsnog gefeliciteerd. Nog veel plezier met je fietstocht.
  22. Marion:
    29 mei 2023
    Een dagje te laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag!!!
  23. Jeroen:
    Happy Birthday + 1️⃣
    Celebrate this day 2️⃣
  24. Irene:
    29 mei 2023
    Beetje te laat maar van harte gefeliciteerd Elma! Hopelijk vandaag een minder saaie route. Mooi om al je verhalen weer te lezen,
    Inclusief je avonturen en zielenroerselen. Ik ben benieuwd naar wat er allemaal nog komen gaat!
  25. Carolien:
    Nog van harte Elma !!
    Gratulacje!!
  26. Tanja en Kees Ootes:
    29 mei 2023
    Ik ben te laat maar wil je natuurlijk ook feliciteren met je verjaardag. Ook wel gek zo alleen feesten met een taartje. En tsja het eten in Polen... Heb je al Flaky geprobeerd? Niet doen hoir, is penssoep!! Ha ha. Doe je boodschappen bij de biedronka? (lieveheersbeestje) ben benieuwd naar je kampeerverhalen straks.
  27. Agnes:
    Hieperdepiep…….. hoera🥳
    Gefeliciteerd met je verjaardag
  28. Gerdien:
    30 mei 2023
    Nog van ❤️-e gefeliciteerd, Elma! Bijzondere reis maak je. Mooi om je verhalen te lezen. Een mooi, kleurrijk en gezond nieuw jaar voor jou! Heel veel succes !
  29. Denise:
    Alsnog gefeliciteerd Elma! Bijzonder je verjaardag op de fiets vieren 🚵‍♀️
  30. Marian Verschuren:
    30 mei 2023
    Alsnog van harte gefeliciteerd Elma. Goed te lezen dat je jezelf getrakteerd hebt op taart. Je mag er weer een jaar bij optellen. Ik wens je een mooi nieuw levensjaar toe met veel gezondheid, veel mooie momenten, mooie ontmoetingen en natuurlijk veel fiets plezier.
  31. Monique Lans:
    30 mei 2023
    Heb je paar dagen niet gevolgd en dan zie ik dat je jarig was. Alsnog van harte gefeliciteerd 💐.
    Weer erg leuk om je verhalen te lezen met herkenbare dingetjes. Maak er een mooie fietstocht van en geniet er lekker van.
  32. Liesbeth Dekker-Falkmann:
    31 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd nog….. beter laat dan nooit.
    🎉🚴‍♀️🎉🙏
  33. Marica Ouwerkerk:
    31 mei 2023
    Alsnog gefeliciteerd wat laat maar ik had wat leesvoer van je in te halen. 🥳🥳