Koffie en taboe

25 mei 2023 - Pieńków, Polen

Een paar weken geleden was ik bij Karin in Duitsland. Zij heeft al wat fietsreizen solo gemaakt, net als ik. We komen op het onderwerp alleenreizende vrouwen en bevragen elkaar wat de eerste opmerking is die je krijgt als anderen horen dat je alleen fietst. We schieten in de lach als we bijna in koor zeggen: “Hast du keine Angst?”.

Ja, angst heb ik zeker. Ik ben bang dat ik in een moment van onachtzaamheid mijn voorraad koffie niet op tijd aanvul. Voor het koffiemoment onderweg heb ik een thermosflesje kokend water en sticks met oploskoffie. Sommigen gruwelen van zulke koffie (P), maar ik ben niet zo’n fijnproever. Dat koffiemoment, als ik geluk heb ben ik daarvoor al bij een bakker langs geweest, is misschien wel het hoogtepunt van de dag.

Vandaag geef ik mijzelf tijdens zo’n koffiestop en het fietsen in overweging om een onderwerp ter sprake te brengen waarop een taboe rust. En ik ga het hier en nu doen.

De eerste weken na mijn vertrek zijn niet bepaald overwegend aangenaam verlopen. Dagelijks, gedurende soms een wat langere, soms een wat kortere periode, heb ik mij vertwijfeld afgevraagd waar ik toch aan begonnen was. Wat me bezielde om alleen op de fiets te gaan zitten en waarom ik niet zo snel mogelijk weer naar huis zou gaan. In geen van deze gedachten herkende ik mijzelf, evenmin kon ik mij zulke heftige emoties herinneren van eerdere fietsreizen. Ik fietste door, omdat ik niet zomaar opgeef en er ook periodes waren waarin ik de “vibe” weer helemaal kon ervaren: met een smile van oor tot oor op de fiets.

Gesprekken, ervaringen delen, informatie via internet en podcasts brachten mij op het spoor van waar ik, achteraf gezien al veel langer mee te kampen heb. Het wordt nu alleen extra gestimuleerd door de veranderingen in dagelijks ritme. Ik heb last van de menopauze; helaas is er geen goed, in de volksmond bekend, alternatief voor dit belachelijke woord. Ik ben daar wat laat mee. Dat ik enigszins traag ben komt mijzelf niet vreemd voor. Als kind stond ik in de gymzaal al achteraan in de rij. Maar wat te doen nu die buien me zo uit balans brachten dat ik overwoog om rechtsomkeer te maken? Ik heb de pech dat het in mijn bovenkamer zo ontspoort, maar ik heb ook geluk. Om te beginnen een lijf wat er niet aan meedoet. Met andere woorden, fysiek heb ik helemaal nergens last van. Ik fiets met het gemak van eerdere jaren de kilometers weg. Daarbij heb ik het geluk een huisarts en zijn assistenten getroffen te hebben die mijn verhaal (via de telefoon) zonder twijfel serieus nemen, voorstel tot verlichting doen en onmiddellijk daarop acteren. Zo kon ik een week of wat geleden met een per mail ontvangen recept bij een Duitse apotheek terecht voor medicatie, eerst maar even op proef.

Het heeft, zoals voorspeld, even geduurd, maar de chemie doet zijn werk. De heftige buien zijn aanzienlijk afgezwakt en ik herken in mijn avontuur weer de fietsreizen zoals ik ze eerder heb beleefd. De proeftijd mag de verlenging in en zo kon ik gisteren, na opnieuw enkele flitsacties bij de huisartsenpraktijk in Nieuw-Vennep, met een herhaalrecept op zak(telefoon) een Poolse apotheek opzoeken. Het had even wat voeten in de aarde en wat nadere toelichting van mij nodig. Maar de Engels sprekende medewerksters wilden zich er met z’n vieren van verzekeren dat het recept juist geïnterpreteerd wordt. Ook hier wordt zorgvuldig met je gezondheid om gegaan. Voor de resterende duur van mijn reis ben ik nu verzekerd van medicatie.

Het dorp ligt een eindje verwijderd van mijn huisje, waar het gelijk van bos ruikt als je de deur uit en de veranda op stapt en de vogels de boventoon voeren. Na de apotheek doe ik dus maar gelijk wat boodschappen en fiets dan de 5 kilometer weer terug.

K*, ik ben koffie vergeten te kopen!

1. Ria van Stoltz:
    25 mei 2023
    Tja wat zal ik zeggen, het is een hele overgang.
  2. Jolanda Paardekooper:
    25 mei 2023
    Jeetje Elma, wat maak je veel mee. En wat kun je met schrijven veel delen dat je met zeggen vaak minder doet. Ik weet zeker dat je doorzet en er sterker uitkomt. En weet ook dat het niet altijd meevalt.
    Diepe buiging voor je! Je gaat niets uit de weg, respect.
  3. Tanja en Kees Ootes:
    25 mei 2023
    Dat hoort ook bij dit soort reizen, jezelf tegenkomen en soms teveel tijd hebben om erover te denken. Fijn dat je met medicatie jezelf in de spiraal naar boven hebt gekregen. Ik vind je erg dapper, zo in je eentje!
  4. Elles:
    25 mei 2023
    Het verboden woord- caroline tensen
  5. Nel Bonnema:
    25 mei 2023
    Elma, als je al niet zo lekker in je vel zit, zal de buitenwereld je meestal adviseren om niet zo'n grote reis te gaan maken, maar jij laat je er niet van weerhouden! Problemen waar je tegenaan loopt ga je met open vizier tegemoet en pak je aan. Heel dapper van je en fijn dat je aanpak effect heeft, je gaat weer stijgende lijn. Je zal vast nog wel wat hobbels tegenkonen, maar ik weet zeker dat het je gaat lukken! Sterkte!
  6. Angeline:
    25 mei 2023
    Goed beschreven, geregeld en gedaan…
    Wat een rollercoaster aan emoties maak je mee; ach, zodoende maak je wel weer herinneringen, hoe ook!
    Dat je al zover bent gekomen is nu al geweldig, alles wat nu volgt zijn cadeautjes?!
  7. Els:
    25 mei 2023
    Fijn dat je medicijnen hebt kunnen regelen want heftige buien zijn niet fijn als je ook al wind tegen hebt op de fiets. Ik snap nu dat die ooievaar op de foto niet voor jou bedoeld was 🙃. Succes met de rest van de reis hopelijk vanaf nu op alle fronten wind mee.
  8. Willy Steevels:
    25 mei 2023
    Letterlijk en figuurlijk de wind tegen gehad. Maar vanaf nu wind mee!
  9. Astrid Teeuwen:
    25 mei 2023
    Je bent niet alleen dapper om de reis in je eentje te maken maar om ook dit op "papier" te zetten. Fijn dat je nu medicijnen hebt, jij komt er wel Elma (alleen even zonder koffie 😉). Succes verder!
  10. Elly:
    25 mei 2023
    LIeve Elma, knap hoor hoe je ook hier weer uitgeklommen bent. Fijne voortzetting van dit avontuur.
  11. Elly:
    25 mei 2023
    En inderdaad “KAK” die vergeten koffie!
  12. Mia:
    25 mei 2023
    Hoi Elma, wat ben jij een doorzetter! Ik denk dat vele.hadden teruggedraaid in jouw situatie.
    Wat fijn dat jij je nu veel.beter voelt met de medicijnen.
    Hopelijk had je nog wat vooraad koffie, ik ben ook van de thermos en zakjes oplos koffie op reis ha ha.
    Groetjes, Mia
  13. Judith:
    25 mei 2023
    Tja, je kunt de overgang niet ontvluchten. Ook niet als je zo ver gaat fietsen.😜
    Maar koffie vergeten is toch wel een aandachtspuntje, ik zou mij bijna zorgen gaan maken.
    Wat een heerlijke foto. Je staat er mooi en vrolijk op.
    Die zandpaden lijken mij vreselijk maar daar in tegen is de omgeving heel mooi. Je hebt er mooi weer bij.
    Groetjes Judith
  14. Klasien Vaalburg:
    26 mei 2023
    Het kindje dat ik zoveel jaren geleden mocht verlossen nu in de overgang. Enjoy our biking trip.
  15. Jeroen:
    26 mei 2023
    Bijzonder dat je dit deelt met ons Elma, volgens mij helpt dit je ook verder op je reis.

Zonder ☕️? Ik zou gewoon bij elk huis aanbellen en zielig kijken…
  16. Marja Gemser:
    Bikkel💕
  17. Margreet T:
    26 mei 2023
    Laat je niet gek maken door die hormonen! You go girl!
  18. Corrie:
    26 mei 2023
    Het koffieverhaal is heel herkenbaar, dat andere gelukkig niet en normaal kom je tot rust in een pauze maar deze zet je lichaam behoorlijk op z'n kop. Gelukkig dat de medicatie nu helpt
  19. Ottoliene:
    Tsja de overgang. Het blijft een taboe onderwerp. Maar gelukkig is er koffie 😆🥳
  20. Marian Verschuren:
    30 mei 2023
    Wat mooi Elma dat je jezelf hier de ruimte gunt om kwetsbaar te delen wat er ook is. Het bestaat allemaal "naast elkaar".... koffie, overgang, momenten van geluk en momenten van confrontatie met jezelf.... met alles wat er is en met alles wat er niet is....
    Je bent een kanjer!

Ter inspiratie:

Dit menszijn is een soort herberg
    Elke ochtend weer een nieuw bezoek.

Een vreugde, een depressie, een flits van inzicht komt
    Als een onverwachte gast.

Verwelkom ze allemaal en onthaal ze gastvrij!
    Ook al zijn het een hoop zorgen
    Die jou huis overhoop halen.

Behandel dan nog steeds elke gast met respect.
    Hij ruimt misschien wel bij je op

Om plaats te maken voor extase.
    De sombere gedachte, de schaamte, het venijn.
    Ontmoet ze met een glimlach bij de deur
    En vraag of ze binnen willen komen.

Wees dankbaar voor wie er komt.
    Want ieder van hen is gestuurd
    Als een gids uit het onbekende.

Rumi (1205 – 1273) filosoof en dichter.