Letland

16 juni 2023 - Ilūkste, Letland

Gisteren een dagje camping: wasje, wandeling naar het dorp, lezen en een beetje vervelen. Ik zie op de kaart dat ik hemelsbreed maar 5 kilometer van Wit-Rusland verwijderd ben. Wat zou er gebeuren als ik via één van die zandpaden het land gewoon binnen fiets? Ik zal het niet proberen, ze zijn daar geloof ik niet zo gastvrij.

Na een kilometer of 10 fiets ik vanmorgen wel Letland in. Het is even zoeken voor de foto, maar ik vind toch een paal die de grens aanduidt. Wat op mijn navigatie app (de digitale fietskaart) niet is aangegeven, maar ik nu met borden wel zie: hier is ook EuroVelo route 11 te volgen, maar die loopt vanaf de grens anders dan mijn geplande route. Ik heb die route in Polen en Litouwen ook al voor een deel gevolgd, dus ik heb ‘m in mijn computer opgeslagen staan. Ik zie geen plek waar ik even kan zitten en ik moet wel direct een besluit nemen. Dus met de laptop wankelend op mijn fietstassen bekijk ik of ik die EV11 route een stuk kan volgen. Dat kan, maar het betekent wel nog weer 3 kilometer onverhard erbij. Dat is vanaf nu 21 kilometer zand, grit en een stofwolk over me heen als een auto mij passeert. Ik ben al mentaal voorbereid, het is toch iets minder zanderig, het is nu vroeg in de morgen, of ik raak er meer aan gewend. In elk geval valt het me mee en de omgeving is wel erg leuk om doorheen te fietsen. Ik heb er wel een zorg bij. De auto’s of misschien alleen de tractoren die over deze wegen rijden veroorzaken een ribbelige structuur. Op sommige stukken is dat zo erg dat ik stuiterend op mijn fiets zit. Mijn e-reader was nog in orde toen ik hem in mijn fietstas stopte. Ik heb daar een goede plek voor, maar hij is toch in die tas overleden. Stuiterend op de fiets houd ik nu mijn hart vast voor wat er met mijn laptop gebeurt. En mijn telefoon kan ik al helemaal niet missen. Die is toch al zeurderig vandaag. Houdt er tijdelijk mee op omdat het te warm zou zijn, wil niet gevoed worden omdat er ergens vocht zou zitten en wil geen bintenis aangaan met een Lets netwerk. Ja, zo’n iPhone kan heel goed voor zichzelf aangeven wat ie allemaal wel en niet wil.

Waar de EV11 een andere kant op gaat dan ik wil, kan ik de oorspronkelijke planning weer volgen en dan volgt de verassing: ik blijk de dagetappe met 9 kilometer ingekort te hebben door die EuroVelo route te volgen.

Voor een paar euro meer dan ik per dag op de camping betaalde, heb ik nu een kamer bij Lydia. Ik denk dat zij zelf een ander deel van het huis bewoond, maar daar kom ik niet helemaal achter. Ik moet wel de badkamer en keuken delen met de andere huurders. Maar die zijn er niet, dus ik deel beide alleen met mezelf. Lydia spreekt geen Engels, maar we komen er toch uit. Ik krijg zelfs een berisping als ik een 1,5 liter fles water van mijn bagagedrager afhaal. Ik drink gewoon water uit de kraan en heb dat tot nu toe ook onderweg gedaan. Maar het kraanwater op de camping van gisteren vond ik stinken en wilde ik niet drinken, vandaar dat ik nog even in de lokale supermarkt water heb gekocht. Ik word door Lydia meegetroond naar de keuken en ze duidt mij dat het water uit de kraan gedronken kan worden en dat het zelfs heel goed is. Ga ik doen! Dan nog de WiFi vraag; daarvoor moet ik mee de tuin in. In huis is geen WiFi, maar de tuin grenst aan het gemeentehuis en daar is een publiek netwerk beschikbaar, als het goed is. Hoe meer ik achter in de tuin kom, hoe groter de kans dat ik verbinding kan maken duidt Lydia. Om verslag en foto’s gepost te krijgen moet ik het daar wel van hebben, want de telefoon kan hier nog steeds geen mobiel data netwerk vinden.

1. Elles:
    16 juni 2023
    Gaaf Elma je doet het toch maar even...
  2. Paulien:
    16 juni 2023
    Ik zou zo in de stress raken van haperende telefoon! “She is my partner” roep ik altijd!
  3. Ria van Stoltz:
    16 juni 2023
    Wat ga je weer lekker! Geen vlerk momenten vandaag. Route afgesneden en een slaapplek met fris water. Lijkt mij een geweldige dag. Eetsmakelijk en slaap lekker…..
  4. Mieke de Korte:
    16 juni 2023
    Wauw zo stoer. Hele gave tocht hoor!
  5. Jolanda Paardekooper:
    16 juni 2023
    Wat een mooie foto’s weer! Drink lekker veel (kraan)water of 🍷.
  6. Pauline:
    16 juni 2023
    Prachtige foto's en weer een mooi verhaal. Succes en veel plezier weer.
  7. Mia:
    16 juni 2023
    Wat ga jij super Elma, ik geniet van jouw verhalen en fotos. Ik wist niet hoe mooi alle landen waren!
    De wifi is een beetje vlerk denk ik vooral als je morgen vroeg je mail wil lezen 😀
    Groetjes weer, Mia
  8. Judith:
    16 juni 2023
    Je zoekt de wegen wel uit🙈 Het lijkt mijzelf zo vermoeiend de zandwegen, je moet dan zo opletten.
    Hopelijk worden de wegen beter en kan je genieten van de omgeving.
    Aan de foto’s te zien doe je dat volop.
    Ik zou maar wat nummers noteren voor het geval je telefoon er echt mee stopt dan kan je altijd nog wat mensen bereiken😉
  9. Elly:
    Hoi Elma,
    Wat een verhalen weer, wij hebben vandaag de Ruhrtalradweg voltooid en dat vond deze dame al inspannend genoeg. Daarna nog 50km tot Appeldorn en morgen naar Veenendaal.
    Heel veel fietsplezier nog en hopen dat je laptop het overleeft.
  10. Marja Gemser:
    16 juni 2023
    Weer een land afgestreept. Ik vind het heerlijk om jouw verhalen voor het slapen gaan te lezen maar dan moet het niet spannender worden met haperende laptops en eigenwijze Iphones😄
  11. Betty van Maris:
    Hoi Elma,
    Wat een prachtige foto's zeg !!! Bewaren en insturen als er één of andere fotowedstrijd georganiseerd wordt.
    Verder geniet ik nog elke avond van je belevenissen..."een Elma-tje voor het slapen-gaan" !
  12. Jeroen:
    17 juni 2023
    Ik heb het gevoel dat je aan de andere kant van de 🌎 bent, Wit-Rusland, 😳!
  13. Angeline:
    17 juni 2023
    Wat een avonturen weer, prachtig! En weer zo heerlijk beschreven, echt top Elma! Dat schrijven is echt één van je (vele) kwaliteiten hoor!
  14. Marian Verschuren:
    19 juni 2023
    Gaaf verhaal weer Elma en prachtige foto's!
  15. Mieke Hermans:
    19 juni 2023
    Mooi weer! Het verhaal én de foto’s :) Hopelijk houdt je apparatuur het nog even vol, zou ellendig zijn als die je in de steek laten.