Vlerk!

14 juni 2023 - Zarasai, Litouwen

Toevallig reed ik ook in Utrecht toen ik op de radio hoorde over een Lhbtiqxyz club uit die plaats met de naam Vlerk. Een hardloopvereniging voor, en dat is dan weer wonderlijk, dames. Mogelijk ben je altijd welkom als je je maar vrouw voelt, maar dat verzin ik nu zelf. Bij het horen van die naam wist ik direct dat ik dat nooit meer zou gaan vergeten. Wat een heerlijk woord, een term met pit, een krachtterm! Ik ben niet zo van het vloeken. Heb van huis uit mee gekregen dat niet te doen en heb er ook simpelweg nooit een gewoonte van gemaakt. Maar VLERK is een geweldig woord voor als je eens wat van je frustratie kwijt moet.

Gisteren was zo’n vlerk-dag. De camping, die ik maandag na lang zoeken eindelijk gevonden had, was een pareltje. Daar lag het niet aan. Maar dat pareltje was wel ver van de bewoonde wereld. Vorige week mocht ik nog van de ijzeren voorraad van Guillaume profiteren, maar weer alleen op pad blijkt dat ik foerageren nog niet tot één van mijn kwaliteiten mag rekenen. Met andere woorden, de dag begon zonder fatsoenlijk ontbijt. Een fatsoenlijk ontbijt is een gezinsverpakking Griekse yoghurt, een banaan erdoor geprakt en daarboven de kiloverpakking granola flink laten schudden. Ik ken ze wel: mensen die ’s morgens geen hap door hun keel kunnen krijgen, maar daar heb ik geen last van. Nu dus alleen een kop thee en 2 typische Litouwse koeken, die me toch al de keel uitkomen. Vlerk!

De eerste 30 kilometer kom ik alleen door gehuchten zonder kruidenier. Koffie dan maar met een zakje notenmix met gedroogd fruit. Vlerk! Hoewel het nog niet eens zo’n verkeerde combinatie was. Aan het einde van de ochtend dan eindelijk een kleine supermarkt op mijn pad. Het wordt roggebrood, bomvol pitten en zaden (toch ook best lekker), want geen verse broodjes. Vlerk!

Direct na de lunch weer gaan fietsen valt zwaar heb ik ervaren. Ik ga dan eerst nog wel eens even liggen voor een tukkie, maar daar is de gelegenheid niet naar. Ik heb best een spannend boek, dus ik ga even lezen, denk ik! Mijn e-reader heeft al het gehobbel op de fiets blijkbaar niet overleeft, het scherm ziet er raar uit en een reset levert ook niets op. Vlerk! Vlerk! Dit is echt balen; lezen is mijn belangrijkste vermaak als ik niet op de fiets zit.

Geen moment kom ik in de flow van het fietsen. Dat is jammer, want vandaag fiets ik de hele dag in, alweer, een enorm natuurgebied. Foto’s die je maakt zijn alleen maar meer van hetzelfde zegt mijn chagrijnig, vlerkerig brein en de camera wordt niet gebruikt.

Gelukkig eindigt de dag goed. Ik heb in de achtertuin van mijn host weer een vakantiewoning voor mijzelf. Even na aankomst worden mij versgebakken oliebollen met een soort gehaktvulling aangeboden. Zo'n aardig gebaar had ik net even nodig. En ik heb het voor elkaar gekregen om mijn boeken in mijn telefoon te laden; het is niet ideaal, maar ik kan in elk geval weer lezen.

Vandaag weer een prima fietsdag. Ik sta op een leuke camping, heb net al even gezwommen in het meer en het dorp iets verderop lijkt een leuke toeristische plaats te zijn. Ik blijf hier een dagje langer en de dagetappes gaan vanaf nu wat korter worden. Mijn benen gaan steeds iets vroeger op de dag protesteren, maar daarvoor kan ik de term vlerk dan weer goed gebruiken.

Het is de afkorting van, en ik permitteer mij een kleine aanpassing omdat ik niet hardloop maar fiets: Vlechten Los En Rijden Kreng!

1. Angeline:
    14 juni 2023
    Haha vlechten los en rijden kreng🤣🤣
    Toch bedankt weer voor je verhaal Elma!
    Je ziet er goed en sterk uit, dus dat is dan tenminste weer wát🤗🍀🤓
  2. Mirjam:
    Ah lieve Elma
    Wat maak je er toch weer een mooi verhaal van.Ik bespeur een beetje... ff klaar ermee... maar jouw kennende was dat maar even.Na een goede nacht lkijk je weer anders.
    Succes
  3. Pauline:
    14 juni 2023
    Soms zit het mee en soms het meer tegen..
    Gelukkig zie je alles in perspectief. Ik heb nooit een ereader gehad en heb net op vakantie 6 boeken op m'n telefoon gelezen. Via online bibliotheek, ideaal. Fijn dat je toch bij je boeken kunt!! Wens je morgen een betere dagen
  4. Elles:
    14 juni 2023
    Haha wat is de met lopen variant dan? Iets als: Vooral Lopen En Rocken Kreng?
  5. Hans de Vetten:
    prachtig verhaal...
    mocht je een kobo reader hebben helpt dit misschien

6. Tanja en Kees Ootes:
    14 juni 2023
    Oh oh zo herkenbaar die vlerkerige dagen. Ik herken niet veel van je route door litouwen
  7. Agnes:
    Weer heel wat meegemaakt
    De foto’s zijn mooi
    Geeft weer een mooie impressie
    Hopelijk geven de e-books op je telefoon toch weer lekker even ontspanning.
    Welterusten voor straks
  8. Susan:
    14 juni 2023
    Ik wens je voor morgen weinig vlerk momenten toe Elma. Lekker lezen en niet zo streng zijn voor jezelf.
  9. Marica Ouwerkerk:
    14 juni 2023
    Zo'n vleek dag is niks hopelijk is het morgen weer over. Je bent al zo onwijs ver en lang onderweg, dus dat je benen zoiets hebben van ja daaaag snap ik vooral met al die zandpaden die je al gehad heb. Hopelijk nog een beetje kunnen lezen, en morgen weer fris en fruitig op pad.
  10. Mieke Hermans:
    14 juni 2023
    Weer prachtig beschreven! En ben je er ook achter wat er op dat blaadjes staat op het bankje waar je op ligt?
  11. Anja:
    15 juni 2023
    Een pittige dag, daarna weer een betere dag en weer fiets kilometers verder. En wat minder ver per dag zijn nog steeds behoorlijk wat kilometers. Fijne dag en geniet van je mini huisje
  12. Jantine Stuive:
    16 juni 2023
    Ha die Elma, ik heb toch weer even kunnen grinniken…dank hiervoor. Verder sluit ik me aan bij Susan…niet zo streng voor jezelf en uhhh houd artikel 17 ook in gedachte van de jonge republiek 😉
  13. Marian Verschuren:
    19 juni 2023
    vlechten los en rijden kreng.... ohhhhh dat klinkt niet echt liefdevol naar jezelf. Ik ben er van overtuigd dat je voor jezelf een heel mooie liefdevolle afkorting kunt bedenken :-)