Polen

16 mei 2023 - Marianowo, Polen

De zon ga ik vandaag niet te zien krijgen volgens de verwachtingen, maar de wind waait vandaag uit het westen, voorlopig éénmalig zo te zien. De handschoenen en beenwarmers zijn weer van onder uit de tas opgediept, want het is koud. Dat zal dan wel bij die westenwind horen, maar het zal wel droog blijven.

Koffie maar niet uit het thermoskannetje, maar binnen bij een bakkerij vanwege de kou. Boodschappen kan ik in dezelfde plaats doen, zonder al te veel om te rijden. Alles wat eetbaar was in mijn bagage heb ik gisteravond als avondeten opgegeten. Griekse yoghurt met cruesli, banaan, pinda’s en haverkoekjes. Om een uur of 12 kom ik langs Fischereibetrieb Detlef Schneider & Sohn. Met Detlef heb ik een paar dagen geleden spontaan telefonisch kennisgemaakt. & Sohn is baby André (van 31) weet ik van Piotrek; het juiste woord voor zoon wist hij waarschijnlijk niet. Sorry Piotrek, het is 12 uur, een beetje vroeg om mijn kamp al op te gaan slaan bij je vriend, waarvan ik vast korting krijg als ik zeg dat ik door jou gestuurd ben. Het is dinsdag en jij bent nu waarschijnlijk weer in Colbitz aan het werk, dus van samen vissen en barbecueën komt toch ook niets terecht.

Een paar kilometer verder een gedenkwaardig momentje: ik verlaat Duitsland en rijd Polen binnen. Ik meen dat ik het hier al eerder gemeld heb, maar ik zie op tegen het Poolse deel van mijn avontuur. Direct na de grensovergang houdt het fietspad op en moet ik verder op een provinciale weg met voorbijrazend verkeer. Bedenkend dat als die ruim 1.000 kilometer die me in Polen wachten op deze manier afgelegd moeten worden, zie ik, vrijwel letterlijk, mijn geest al zweven. Maar na 10 kilometer ga ik een boerenweggetje op en de rest van de dag blijven het zulke weggetjes, die allemaal redelijk goed te fietsen zijn als je wat om de gaten heen stuurt.

Ik vind een mooie picknick plaats voor de lunch. Vanwege die meewerkende wind heb ik al zoveel kilometer afgelegd dat ik de camping die ik in gedachten had voor vandaag al om 14.00 uur zal bereiken. Ja echt, de intentie is er iedere dag! Ondanks het beschutte plekje stap ik na de lunch weer behoorlijk verkleumd op de fiets. Wil ik met deze temperatuur echt weer in mijn tentje? Ik besluit door te fietsen naar Sulęcin, dat is een grotere plaats met ook een camping én meer kans op ……. een alternatief. Daar aangekomen regel ik op de stoep via Booking.com een hotelkamer, wel nog weer 10 kilometer verder trappen. Maar ik beland in een prachtig nagelnieuw gebouw. Ik heb de mooiste kamer tegen de voordeligste prijs tot nu toe.

Het is 1-0 voor Polen!

1. Jolanda Paardekooper:
    16 mei 2023
    Joehoe, Polen bereikt! Wat ga je snel.
    Ben benieuwd hoe je Polen gaat ervaren.
    Hoop dat het snel warmer wordt!
  2. Mia:
    16 mei 2023
    Wow! Echt respect Elma nu al in Poland!
    Het is in NV ook zo koud vandaag, hopelijk komt de zon weer gauw terug voor jou en dan is het Poland 2-0 😀
    Hotel ziet er prachtig uit, je heb gelijk om nu even niet te kamperen in de kou je heb alle energie nodig om morgen weer te fietsen.
    Groetjes, Mia
  3. Ria van Stoltz:
    16 mei 2023
    Wat een afstand heb je vandaag gefietst, respect! fijne avond.
  4. Anja:
    16 mei 2023
    Ha Elma, zo Polen bereikt. Mooi gedaan envandaag een flinke afstand gefietst. Wel lekker om met die kou in een echt bed te liggen. Welterusten en morgen hoop ik weerfietsen op de leuke landweggetjes
  5. Judith:
    16 mei 2023
    Wat ben je al ver. Nu lekker uitrusten in een hotel, gelijk heb. Heerlijk een warme douche en hopelijk een goed bed. Eind van de week gaan de temperaturen wat omhoog, dan zal het vast beter worden om te kamperen.
  6. Mieke de Korte:
    16 mei 2023
    Wauw al helemaal in Polen. Wat ga je goed!
  7. Corrie:
    17 mei 2023
    Wow, op een paar meter na 116 km gefietst en Polen bereikt. Ik dacht dat de angst wat weggenomen was om in Polen te fietsen maar het blijft toch wat aan je knagen. Hopelijk gaat Polen nog “scoren” :)
  8. Elly:
    17 mei 2023
    Hi Elma, ik zou er ook niet lang over na denken hoor, liever nog een stukje doortrappen dan in je tentje bibberen, daar wordt je niet blij van. Fijne fietsdag vandaag, met hopelijk redelijke weggetjes.
  9. Marian Verschuren:
    18 mei 2023
    Haha, hoe verrassend kan het zijn. In je hoofd kun je "verhalen" maken. De werkelijkheid is vaak anders. Fijn, 1-0 voor Polen. Blijf genieten :-)